lørdag, juli 22, 2006

Roma

Bror min og jeg drar til Roma i morra og blir en uke. Det blir varmt, men vi skal ta det rolig. Jeg håper å få med meg Villa Borghese, et eller begge musèene på Capitolino og kanskje Vatikanet - skjønt det avhenger av lengden på køene der. En tur omkring på Aventino-høyden håper jeg også det blir tid til, men alt dette må nok forhandles med bror min om når vi er der.

Jeg skal ikke legge skjul på at TV-serien Rome er en medvirkende årsak til at valget falt på Roma, men det er flere årsaker. Jeg har hatt lyst til å reise dit siden Nina bodde der, og Ida sine sterke anbefalinger er også vanskelige å se bort fra.

Nå skal jeg skrive noe tåpelig: En av grunnene til at jeg ikke har valgt Roma tidligere er italienerne selv. Javisst, de kommer i alle varianter, som folk i resten av verden, men jeg har pleidd å synes de er for arrogante. Jeg takler arrogante mennesker dårlig. Samtidig er jo italienerne jeg har møtt både gjestfrie, varme og menneskelige. Det er en motsetning der som jeg aldri helt har forstått. Kanskje er det bare fordommer.

Kanskje jeg finner ut av det i Roma. Eller kanskje noen kan forklare det for meg her?

7 Comments:

Blogger Sexy Sadie said...

Den evige by er herlig, men det hadde blitt for varmt for meg der nå i juli. Men i november derimot....

8:47 p.m.  
Blogger idapida said...

jeg har til gode å møte arrogante italienere. det jeg har møtt av italienere har vært gjestfrie, morsomme, hissige, beskjedne, utmerkede kokker, romantiske ;) og inkluderende.

men jeg er vel ikke akkurat den som er mest fiendtlig innstilt til italia i utgangspunktet heller

9:24 p.m.  
Blogger Sexy Sadie said...

Italierne er små..

4:49 a.m.  
Blogger idapida said...

Sadie: rettelse, italienerne er korte...men større andre veier...merkelig nok, de eter jo ikke noe i det landet :p

9:42 a.m.  
Blogger Sexy Sadie said...

Italiernerne er da elleville storetere??

2:24 p.m.  
Anonymous Anonym said...

De spiser godt, ikke nødvendigvis stort.

Italia er forøvrig ytterst merkelig. Fra Napoli og sørover er det nesten et U-land, mens de midtre og nordlige delene er til tider fantastiske. Av antall tomler opp, får Italia alle.

2:31 p.m.  
Blogger idapida said...

sexy sadie: jeg prøvde med et snev av ironi... men akk.

3:20 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home