fredag, januar 28, 2005

Opphopning

Det har hendt i løpet av uka som gikk at jeg har tenkt: "Dette kan jeg skrive om i bloggen". For eksempel kunne jeg beskrive det jeg har lært om adrenalin av tannlegen min:

Adrenalin er mest kjent som et stoff som kroppen produserer til bruk i spesielle situasjoner der jeg trenger en boost - som for eksempel når jeg halvveis over fotgjengerfeltet oppdager at jeg har gått på rød mann. At denne væsken også kan produseres kunstig visste jeg, men at den kan brukes til å minske blødninger visste jeg ikke. Forklaringen er at adrenalin får blodårene til å trekke seg sammen. Dette fører til høyere trykk - og blodet pumpes raskere rundt i kroppen; "bang" så har vi en boost. Og når en liten dott med adrenalin legges inn i hullet der tannlegen nettopp har skåret i tannkjøttet, så snevrer den inn blodårene også der - og jeg blør ikke fullt så jævlig lengre.

Heldigvis stopper den ikke all blødning. Jeg liker avvekslingen litt blodsmak i munnen gir.

Jeg har glemt hva jeg ellers tenkte å skrive om i løpet av uka (natural selection of themes), men jeg vet hva jeg skal skrive om idag. Idag skal jeg anbefale Lill sin blog: http://lill.er.sprengstoff.org/ Jeg er ikke velbevandret i bloggenes verden, men hennes er i allefall den beste norske jeg har sett, og langt mer underholdende enn denne.